donderdag 24 april 2014

Van O Cebreiro naar Triacastela


Van mijn zangkoor facebook.com/whalecitysound heb ik twee Leki Nordic wandelstokken gekregen, daar loop ik heerlijk mee. Ik ben één met mijn stokken. De meeste mensen hebben één of twee wandelstokken bij zich. Trekking Sticks en geen Nordic. Trekking hebben grotere en dikkere onderpunten ook met kapjes tegen modder en sneeuw. Je kan de Trekking Sticks ook gebruiken als het Nordic systeem. Contra met de voetstap neerzetten en je armen gebruiken om af te zetten. Op youtube zijn goede filmpjes over Nordic walking. Voor deze wandeling zou ik Trekking adviseren en zelf bepalen met het uitschuifbare systeem wat het prettigst is. Natuurlijk lopen er ook pelgrims zonder stok, maar het symbool van de pelgrim is met wandelstok.....
En als je ze niet meer wil gebruiken kan je ze altijd weer ingeschoven op je rugzak binden. Het Nordic systeem heeft schuine onderpunten, maar worden ook rechter door de slijtage van het zware traject.

Om de Compostela oorkonde te krijgen moet je stempels verzamelen op je pelgrimspas. Minimaal moet je 100 km afleggen met als eindpunt Santiago. Veel wandelaars lopen ook alleen en overnachten in de pelgrims herbergen met openbare snurk slaapzalen. Als je alleen bent dan zal je gemakkelijker aanspraak hebben in een herberg. Maar het comfort van  hostels waar wij in slapen vind ik zeer aangenaam en ik heb ook heel gezellige medewandelaars.
Je komt allerlei nationaliteiten tegen, veel lopen al jaren iedere keer één traject. Minimaal twee weken lijkt mij prettig, nu is voor mij Santiago nog lekker ver weg en ik geniet van iedere stap richting het westen. Wel op advies van de dochters van mijn zus, welke ervaren Camino wandelaars zijn lage bergschoenen, mijn Meindl schoenen zijn perfect.

Als je meer wil weten koop dan het informatieve boekje Spaanse St. Jacobsroute van Cordula Rabe 41 etappes Rotherwandelgidsen.
Zo te krijgen bij Bol.com

O Ceibreiro naar Triacastela 22 km gepland. Waarin nog de passen San Roque en Alto do Poio met enkele inspannende beklimmingen. Dan moeten de mooie uitzichten komen over het Galicische bergland met eindbestemming het warme dal van 1378 meter naar 671 meter.

De drie bergpassen welke wij vandaag gedaan hebben waren goed te doen maar in de vroege morgen ging het flink omhoog. De gebakken eieren waren gelijk verstookt. De zingende vogels verwelkomde ons met hun hoogste lied, eentje zang zelfs uit volle borst; "tikt tegen het raam tik, tik, tik" ?
De bloeiende sleutelbloemen en wilde narcissen waren een plaatje voor deze pelgrims. Ik had gezegd het warme dal wacht beneden op ons, maar de natuurkunde ging haar werk doen de opstijgende lucht koelde af en ontlaadde haar water in de vorm van regen en de sneeuw blies in ons gezicht.
De wandelpaden veranderde snel in modderpaden vermengd met koeienstront en naar beneden stromend bruin water. De koeien met kalveren mochten op stal onder leiding van een blaffende herdershond. Wij hadden hem al eerder horen zingen, maar om klokslag vier bleef hij warm achter zijn deurtje? Maar de kachel brandde in ons hotel dus de schoenen heerlijk weer warm en droog en de sokken hoef ik niet in mijn bed uit te nodigen. Morgen naar Sarria is 100 km van Santiago, dat moet gelopen worden om de absolutie te krijgen.

24 km is het vandaag geworden


https://picasaweb.google.com/111348553188048988877/Santiago02?authkey=Gv1sRgCLDduLaZ3aKyUw



Geen opmerkingen:

Een reactie posten