dinsdag 22 april 2014

Trabadelo naar O Cebreio

Van Trabadelo naar O Cebreio gaat het van 584 meter naar 1306 meter.
De koningsetappe zegt men,  de grootste bergetappe. 18 km is de planning, veel geasfalteerde straten en constant klimmen omhoog. Het miezert, maar dat is niet erg. Lekker koel en zachtjes tikt de regen tegen mijn regenjack ritme van de eenzaamheid. Tijdens de wandeling praten wij veel over allerlei onderwerpen. Zo ook over het nut van brandende kaarsjes neer zetten in een kerk voor een bijzondere wens voor iemand die ons na aan het hart staat.

Onze conclusie is: alles wat iemand in zijn leven doet heeft een impact op het veranderen van de hele wereld. Dus ook het neerzetten van brandende kaarsjes.

Ja in de discussie kwam ook naar voren als je een massief stuk in miljarden deeltjes verdeeld, welke massa is dan groter? Het massieve stuk of de gezamenlijke deeltjes?  Het antwoord van Johannes is, de
gezamenlijke deeltjes. Nu is natuurkunde nooit mijn sterkste punt geweest. Ik vroeg als ik mijn gebakken ei nu in miljard stukjes deel heb ik dan meer gebakken ei? Dat is ook niet waar, dus het klopt natuurkunde is niet mijn sterkste punt.

Eerste 10 km van 560 naar 700 meter, vervolgens 5 km door een slingerend bospad naar 926 meter.
Pauze met een warm bord linzen en een glas rode wijn. Wederom bijzonder mooi met bomen bedekt met IJslands mos, het mos welke wij vroeger bij de kribbe hadden van de kerststal. Een bewijs hoe schoon de lucht is hier, anders was er geen IJslands mos. Veel naar beneden kletterende beekjes met gesmolten sneeuwwater.

Ik moet nodig weer een cd gaan beluisteren met vogelgeluiden.  Zo bijzonder al die zingende vogels.

Maar wij hebben gehoord: "Dudeljo klinkt mijn lied, Dudejo en anders niet" nu weet iedereen natuurlijk welke vogel dit is?

De voeten doen het prima, dat komt zeker door, nagels kort, de avond van te voren na het bad of douche insmeren met Gehwol voetcrème. dit op advies van een ervaren vierdaagse loper. Ruikt naar kamfer Spiritus, maakt de huid stevig. Toch het aller belangrijkste is schone sokken. Gewoon direct bij aankomst in warm water uitspoelen, uitwringen, oprollen in een droge handdoek. Er opstaan en ophangen. Vannacht om vier uur waren ze nog wat klam. Ik heb ze uitgenodigd om te komen slapen onder mijn warme billen en werden dan ook warm, droog en gelukkig wakker om zes uur toen de wekker ging.

Wij gaan weer verder naar boven, je hebt wandelaars welke liever naar beneden gaan en anderen liever naar  boven. Beneden is vaak een warm dal, ben benieuwd wat het boven voor bijzonders geeft.  

Boven gekomen op 1300 meter een oud bergdorp met een Spartaanse kerk, welke alle koude stormen aan kan. De wind waait guur, een kop warme thee en vervolgens naar de kerk. De kaarsen aan gestoken met onze wensen. De mis voor de pelgrims, een dienst in het Spaans met drie heren en 12 bezoekers in de kerk. De pelgrims zitten aan de potten bier en zitten niet in de kerk! Vervolgens aan een verdiende maaltijd. Ik ben door de 100km grens, nog maar 160 naar Santiago.

De kachel brandt in de kamers van het uitstekend hotel alles georganiseerd door lieve grote zus. Alle adressen staan in de eerste foto.


Het is 20 km geworden, morgen nog een berg etappe met twee kleine toppen en de bergen zijn voorbij.

Op naar Santiago het beloofde land. Wij zijn nu in Galicië.

https://picasaweb.google.com/111348553188048988877/Santiago02?authkey=Gv1sRgCLDduLaZ3aKyUw

2 opmerkingen:

  1. Welk deeltje wordt hier bedoeld?
    Volgens de algemene natuurkunde is elk element opgebouwd uit moleculen, moleculen uit atomen, atomen uit atom nucleus, atom nucleus uit protonen en neutronen, protonen en neutronen uit Quark. En dan hebben we natuurlijk nog het Higs deeltje. Dit ter nadere overdenking.

    M.v.g

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben het over het Higgs deeltje, maar het is theorie. Welke onlangs bevestigd is.

    BeantwoordenVerwijderen