maandag 30 maart 2015

30 maart Villafranca de los Barros Almendralejo 18 km

30 maart Villafranca de los Barros Almendralejo 18 km

In Nederland ia het nat en koud, hier is het droog en warm 27 C. Het beste is het om vroeg weg te gaan, want rond het middaguur is het behoorlijk warm. Tijd voor siësta en een middag tukkie in de schaduw in de mooie stille natuur. De beenderen zijn heerlijk warm en soepel.

Het eten hier in Spanje is een drama, er wordt wat in niet goed verwarmde olie geflikkerd en zo op tafel gekwakt. Goedkoop varken, plofkip. Slecht gebakken diepvries vis. Niet te doen voor de vegetarische Jitske en Karin. Al tijd dezelfde salade, wat traanachtige tonijn, grove sla en tomaten.  Ja ik ben fijn op de tand en hou van koken. Ik mis de Arabische invloeden, hier ligt nog een markt open voor Otto Lenghi achtige goedkope goed smakende bonenschotels. Dan is de Italiaanse keuken 1000x beter.  Mis ook een glas goede witte wijn om vijf uur en een goed gesprek met Ellen, mijn havermout met soyamelk met ontbijt, mijn keuken en mijn provisiekast vol met wereldse ingrediënten.  Ik zorg dat wij met de lunch goed eten bij ons hebben. Goede magere bacon, schapenkaas, mayonaise, tomaten, noten, bananen en appel. Avondeten priek en prak ik wat en compenseer het met pinda's, goed smakend koud bier, koude rode wijn en een Spaanse koude gin. De gebakken eieren als ik ze krijg met ontbijt is een kadootje, wel ook in een lading olie weer geflikkerd, ik begrijp nu waarom veel mannen en vrouwen als ze ouder zijn 1.50 bij 1.50 in het rond zijn. Zo nu genoeg over eten gesproken. Heerlijk om die terrassen met chips etende drinkende mensen te zien, vrolijke mensen dat schreeuwt, kwettert en lacht maar door met allemaal zonnebril whatsapp mannen mannen en whatsapp hoge hakken vrouwtjes vrouwtjes.

Warm, dus op tijd weg. Een eindeloze weg door wijngaarden olijfboom plantages, er zijn nog olijfbomen welke door de Romeinen geplant zijn, indrukwekkend te zien die oude knoestige bomen, waar ze iedere keer een paar nieuwe takken uit laten groeien en de oude weg snoeien.

Hectaren,hectaren wijnbouw. Toen de Spaanse edellieden de Moren verjaagd hadden, hebben zij de grond in Andalusië onderling verdeeld, de streek is vrij arm gebleven een paar super rijke wijnboeren, de rest arbeidslieden. Met de automatisering van de wijnbouw wordt de werkeloosheid niet echt verbeterd.   Wij zijn nu in een klein plaatsje met een grote wijnfabriek. Mooi hotel, was gedaan en mijn sokken hangen over het balkon te sjansen met de lokalen. Geen interesse in Enrique.

Adios


http://www.mijnalbum.nl/Album=6DR3RJJ7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten